بَاب
فِي
اعْتِزَالِ
النِّسَاءِ
فِي الْمَسَاجِدِ
عَنْ
الرِّجَالِ
17. Mescidlerde
Kadınların Erkeklerden Ayrı Bulunmaları
391
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
عَمْرٍو وَأَبُو
مَعْمَرٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْوَارِثِ
حَدَّثَنَا
أَيُّوبُ
عَنْ نَافِعٍ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ قَالَ
قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَوْ
تَرَكْنَا
هَذَا
الْبَابَ
لِلنِّسَاءِ
قَالَ
نَافِعٌ
فَلَمْ
يَدْخُلْ مِنْهُ
ابْنُ عُمَرَ
حَتَّى مَاتَ
وَقَالَ غَيْرُ
عَبْدِ الْوَارِثِ
قَالَ عُمَرُ
وَهُوَ
أَصَحُّ
ibn Ömer (r.a.)'dan,
demiştir ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve selem); "Şu kapıyı kadınlara
ayırsak (iyi olur)" buyurdu.
Nafi' dedi ki; İbn Ömer,
ölünceye kadar o kapıdan (Mescid'e) girmedi.
(Ebu Davud şunu da ekledi):
(Bu hadisi rivayet edenlerden) Abdulvaris'in dışında biri; ("Bu kapıyı
kadınlara ayırsak" sözünü Rasulullah değil) Ömer söylemiştir dedi.Bu daha
doğrudur.
Ebu Davud, salat 53'de
571. hadis olarak tekrar edilmektedir.
AÇIKLAMA: Hz. Nebi'in sadece
kadınlara tahsis etmek istediği kapı, Mescidi Nebevi'nin, kıble değiştikten
sonra Mescidü'l-Aksa tarafına açılan kapısıdır. Efendimizin maksadı, mescide
girip çıkarken erkeklerle kadınların karışık bir halde olmamalarını sağlamak,
böylece herhangi bir fitne çıkmasına önceden mani olmaktır.
Efendimizin
bu arzusundan, camilerde sadece kadınların girip çıkacakları özel bir kapının
bulunmasının gerekli olduğu anlaşılmaktadır. Yine bu hadisten anlaşılıyor ki,
kadınların camiye cemaate gelmelerinin cevazı, fitneden emin olunması şartıyle
kayıtlıdır. Nitekim 569. hadiste Hz. Aişe (r.anha); "Eğer Resulullah
(S.A.V.) kadınların bugünkü yaptıklarını görseydi, İsrail Oğullarının
kadınlarında olduğu gibi, onları mescide gitmekten men'ederdi" demiştir.
Meselenin tafsilatı yerinde gelecektir.
Nafi'nin
"İbn Ömer ölünceye kadar bu kapıdan girmedi" sözünden anlaşılan
şudur : Diğer sahabiler de bu kapıdan girmişlerse, ya namaz vakitleri dışında
girmişlerdir veya bu emirden habersiz oldukları için gitmiş olabilirler .Yada
kadınların olmadığı zamanlarda girmişlerdir. Çünkü ashabın Rasul-İ Ekrem'in
emrine itaatsizlik etmesi düşünülemez ve her sahabi sünnete ittibada İbn Ömer
kadar titizdi.
Ebu
Davud, hadisin sonunda Ravilerden Abdül-Varis'den başka birinin "Bu
kapıyı kadınlara bıraksak" sözünün Hz. Nebie değil de, Hz. Ömer'e ait
olduğunu söylediğini nakletmiş ve bunun daha doğru olduğunu belirtmiştir. Bunu
takviye için de aşağıdaki iki rivayeti nakletmiştir. Bu mutaleaya göre, hadis-i
şerif mevkuftur.